Ве молиме користете го овој идентификатор да го цитирате или поврзете овој запис: http://hdl.handle.net/20.500.12188/16222
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТуфекчи, Назлиen_US
dc.date.accessioned2022-01-23T20:05:50Z-
dc.date.available2022-01-23T20:05:50Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationТуфекчи, Назли (2018). Улогата на метакогнитивните стратегии во развивање на вештината читање при изучување на англискиот јазик како странски во високото образование во Косово. Докторска дисертација. Скопје: Филолошки факултет, УКИМ.en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12188/16222-
dc.descriptionДокторска дисертација одбранета во 2018 година на Филолошкиот факултет во Скопје, под менторство на проф. д–р Анжела Николовска.en_US
dc.description.abstractMetacognitive strategies are one of widely among teaching strategies that involves planning, self-monitoring and self-evaluation. Metacognition is characterized as a build that alludes to considering one's reasoning or the human capacity to be aware of one's mental procedures. As per Flavell (1976) metacognitive learning is "one's learning concerning one's own particular intellectual procedures and items or anything identified with them, e.g., the learning-applicable properties of data or information". Metacognition is a type of discernment and an abnormal state thinking process that includes dynamic control over subjective procedures. The purpose of the study is to investigate to what extent the University EFL learners employ metacognitive reading strategies in reading comprehension. Further, it aims to research whether University EFL teachers train their students how to be effective readers. Moreover it examines the influence of metacognitive reading strategy training on students’ reading comprehension enhancement. A survey study using MARSI questionnaire was conducted among 473 students. 100 students were chosen from the survey sample and categorized into two groups (experimental = 50; control = 50) for analyzing the role of training on metacognitive strategies in experimental setting. Statistical analysis using MANOVA, ANOVA, correlation and paired sample t-test were performed to assess the research objectives which is discussed in further sections.en_US
dc.language.isomken_US
dc.publisherФилолошки факултет, УКИМ, Скопјеen_US
dc.titleУлогата на метакогнитивните стратегии во развивање на вештината читање при изучување на англискиот јазик како странски во високото образование во Косовоen_US
dc.typeThesisen_US
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:UKIM 02: Dissertations from the Doctoral School / Дисертации од Докторската школа
Files in This Item:
File Опис SizeFormat 
S-NazliTufekci2018.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open
Прикажи едноставен запис

Page view(s)

27
checked on 20.7.2025

Download(s)

12
checked on 20.7.2025

Google ScholarTM

Проверете


Записите во DSpace се заштитени со авторски права, со сите права задржани, освен ако не е поинаку наведено.