Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12188/2190
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДимитријевски, Александарen_US
dc.date.accessioned2019-05-25T12:20:37Z-
dc.date.available2019-05-25T12:20:37Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn1311-493X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12188/2190-
dc.descriptionЕДИНАДЕСЕТИ ЦАР-ШИШМАНОВИ ДНИ В САМОКОВ, ТРИДЕСЕТ И СЕДМИ НАУЧНИ ЧЕТЕНИЯ НА АСОЦИАЦИЯ ЗА АНТРОПОЛОГИЯ, ЕТНОЛОГИЯ И ФОЛКЛОРИСТИКА „ОНГЪЛ“, САМОКОВ, 29. СЕПТЕМВРИ – 1. ОКТОМВРИ 2017 Г.en_US
dc.description.abstractСè до неодамна, дефиницијата на музичкиот фолклор го вклучуваше „усно-слушното“ пренесување како централна категорија за дистрибуција и восприемање на фолклорните музички артефакти. Ерата на снимени музички материјали произведе дистрибуција на песни и играорна музика на многу поширока публика истовремено елиминирајќи ја потребата од физичко присуство на изведувачите. Дигитализацијата на музичкиот фолклор придонесе за дополнителни консеквенци во музичките, но и во вонмузичките аспекти. Во овој труд, ќе се потрудам да го истражам влијанието на каналите на дистрибуција врз продолжувањето на фолклорната музика во колективната културна меморија преку споредбата на дигиталните наспроти традиционалните начини на пренесување во современо опкружување. Until recently, the definition of music folklore included “oral/aural” as a central category for distribution and reception of folk music artefacts. The recording era facilitated the distribution of the song and dance music to a much wider audience while eliminating the need for physical presence of the performers. The digitization of music folklore has had further consequences both in musical and non-musical aspects. On the other hand, the contemporary presentation of the Macedonian musical folklore started with the radio broadcast in the first half of the 20th century, continued with the television in the second half of the 20th century, and since the beginning of the 21st century mostly transferred on the internet. All of the media and stage performances inevitably included transformed repertoire, and modern appliances for sound amplification and recording which led to preservation and a vast quantity of archived music material. Overall, the elaboration of the researched material explicitly proofed an existence of a large number of musical elements inherited from the traditional forms, but also their transformation, or more likely adaptation in the contemporary environment. Therefore, the contemporary means for transfer of the Macedonian music folklore are in continuity with the tradition, regardless of the significant changes that happened in the regional music culture in the meantime.en_US
dc.language.isomken_US
dc.publisherАсоциация за антропология, етнология и фолклористика »Онгъл«en_US
dc.relation.ispartofГодишник на Асоциация за антропология, етнология и фолклористика »Онгъл« / Yearbook of »Ongal« Association for Anthropology, Ethnology and Folklore Studies, том 17, год. XIII, 2019en_US
dc.subjectMacedonian music folkloreen_US
dc.subjectмакедонски музички фолклорen_US
dc.subjectмузички артефактиen_US
dc.titleСовремените начини на пренесување на македонскиот музички фолклорen_US
dc.title.alternativeThe Contemporary Means for Transfer of the Macedonian Music Folkloreen_US
dc.typeJournal Articleen_US
dc.relation.conferenceМЕЖДУНАРОДЕН НАУЧЕН СИМПОЗИУМ МИТОВЕ – СТЕРЕОТИПИ – МИСТИФИКАЦИИen_US
dc.identifier.fpage402-
dc.identifier.lpage406-
item.grantfulltextnone-
item.fulltextNo Fulltext-
Appears in Collections:Faculty of Music: Journal Articles
Show simple item record

Page view(s)

381
checked on Apr 18, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.